DataByte

Gedragsregels door Systeembeheerders

Systeembeheerders maken de gekste dingen mee. Veel mensen denken dat ze geen privéleven hebben en dat ze op ieder moment van de dag te bereiken zijn. Integendeel, Sysadmins hebben juist behoefte aan rust, vrije tijd en een eigen leven door de lachwekkende problemen die ze soms op moeten lossen. Omdat er veel dingen gebeuren die een Systeembeheerder liever niet heeft, bestaan er regels. Cynische gedragsregels welteverstaan door de ogen van Sysadmins.

  • Als je ons belt om je computer te verplaatsen, zorg er dan voor dat het begraven ligt onder honderden kaarten, stoffige beesten, gedroogde bloemen, spulletjes en kindertekeningen. Wij hebben namelijk geen leven en vinden het super prettig om een glimp van dat van jullie op te vangen.
  • Ga snel een bakje koffie doen als we bellen dat we er aankomen. Als we je password nodig hebben, ben je er niet. Het is voor ons geen probleem om zevenhonderd wachtwoorden te onthouden.
  • Als er iets met de computer is van thuis, dump die dan zonder naam, telefoonnummer en zonder omschrijving van het probleem op ons bureau. Puzzelen is een hobby van ons.
  • Als je ons in het weekend in de supermarkt of stad tegen het lijf loopt, stel dan gerust een vraag over automatisering. We werken ook door in het weekend.
  • Als je een printercartridge moet verwisselen, bel de helpdesk. Een cartridge verwisselen is extreem complexe klus en Hewlett-Packard geeft aan dat het alleen uitgevoerd mag worden door een professional met een academische graad in nucleaire fysica.
  • Als je toetsenbord het niet doet, geef dan de schuld aan de laatste software update. Toetsenborden werken het best met broodkruimels en stof erin.
  • Als we vertellen dat we even langskomen om het probleem te verhelpen, reageer dan met ‘En precies hoeveel weken bedoel je met even?’ Dat motiveert ons.
  • Als wij een e-mail sturen met hoge urgentie, verwijder deze dan meteen. Wij zijn aan het testen. Mocht je zelf een email sturen met hoge urgentie, doe dat dan met hoofdletters. De mailserver ziet dat en stuurt die direct met prioriteit door.
  • Zeg gerust dingen als ‘Ik weet niets van die computertroep’. Wij vinden het helemaal niet erg dat ons vakgebied als minderwaardig gezien wordt.
  • Als jij je autosleutels kwijt bent, stuur gerust een mailtje naar de gehele organisatie. Mensen op andere vestigingen vinden het leuk om op de hoogte gehouden te worden van allerlei problemen.
  • Als de printer het niet doet, stuur dan de printtaak naar alle printers die de organisatie telt. Er zal er vast wel eentje zijn die het wel doet.
  • Doe geen moeite om de juiste benamingen voor technische zaken te leren. Wij weten precies wat je bedoelt met ‘Ja er is iets kapot’.
  • Last but not least: Schrijf vooral niets op. Nooit. We kunnen de foutmeldingen vast wel raden, aangezien wij in het verleden kunnen kijken.

 

Dag van de Systeembeheerder

Neem deze gedragsregels met een vat zout. Doe gewoon precies het tegenovergestelde. Dit helpt om de band te laten groeien tussen jou en de Systeembeheerder. Zo kunnen jullie goede collega’s worden. Wat ook helpt, geef jouw Systeembeheerder hier op zodat hij of zij kans maakt om Systeembeheerder van het jaar te worden. Naast de felbegeerde titel is het een feestdag en maakt de winnaar kans op nog meer leuke prijzen!

 


Vergeet niet om jouw Systeemheld aan te melden! Of stem op jouw held en maak zelf ook kans op geweldige prijzen.

Nu aanmelden

Nu stemmen

 

Dag van de Systeembeheerder is een initiatief van DataByte

DataByte

DataByte is een full-service organisatie op het gebied van ICT. Al bijna 30 jaar ondersteunen wij het MKB en de onderwijssector. DataByte geeft grip op uw ICT. Voor meer informatie: www.databyte.nl

Volg ons op social media

Twitter
Twitter
Twitter